Sport

Plank – jedno ćwiczenie o dużej mocy

Plank to termin znany prowadzącym aktywny tryb życia. Osoby mniej zainteresowane treningiem mogą kojarzyć hasło: deska. Te dwa synonimy odnoszące się do ćwiczenia fachowo nazywanego podporem na przedramionach. Jest chętnie wykonywane przez pasjonatów jogi i pilatesu. Można włączyć je do treningu aerobowego czy interwałowego. Wskazane jest zwłaszcza osobom mającym nieprawidłową postawę ciała.

Ćwiczenie dla każdego?

Podpór na przedramionach jest ćwiczeniem bezpiecznym, ale pod dwoma warunkami. Po pierwsze trzeba je wykonywać prawidłowo. Plank wydaje się nieskomplikowany, ale napięcie mięśni brzucha czy prawidłowe ułożenie kończyn dolnych i górnych mają tu zasadnicze znaczenie. Chcąc nauczyć się ćwiczyć efektywnie, warto zacząć pod okiem profesjonalnego trenera. Dotyczy to nie tylko podporu na przedramionach, ale każdej aktywności fizycznej. Kolejnym warunkiem odpowiedzialnych ćwiczeń jest zasada stopniowego podnoszenia sobie poprzeczki. W przypadku deski celem jest wykonywanie jej przez kilka minut. Na początku w zupełności wystarczy jednak trzydzieści sekund. A jeżeli ktoś ma słabą kondycję, nawet krócej. Przedłużanie wysiłku ponad własne możliwości jest nieefektywne, zniechęca do podejmowania prób w przyszłości, a nawet grozi kontuzją. Na temat planka warto dowiedzieć się czegoś wiecej np. z artykułu Plank skuteczną metodą na płaski brzuch i smukłą talię?

Plank i jego zalety

Powtarzany systematycznie, wysmukla ciało i poprawia kondycję. To z pozoru nomen omen niepozorne ćwiczenie wzmacnia mięśnie całego ciała, także te głębokie. Na delikatnie zarysowaną tkankę mięśniową trzeba będzie co prawda poczekać kilka tygodni, ale lepsze samopoczucie to natychmiastowa korzyść. Plank wpisuje się w poprawę postawy i równowagi. Jest jednym z ćwiczeń, wzmacniających świadomość własnego ciała. Stanowi dobre uzupełnienie wielu form aktywności, podpór na przedramionach można zastosować chociażby jako rozgrzewkę przed bieganiem czy w ramach rozciągania po intensywnym treningu. W sporym uproszczeniu można powiedzieć, że deska wzmacnia całe ciało. Angażuje bowiem do pracy przeróżne partie mięśniowe. To ambitne ćwiczenie, wymagające koncentracji i cierpliwości. Z uwagi na długą listę zalet, jest chętnie podejmowane przez ludzi w różnym wieku i o odmiennej wytrzymałości. Tę ostatnią plank pozwala systematycznie wzmacniać. A lepsza kondycja przekłada się na pokaźniejsze pokłady energii do działania, a także poprawę wyników w sportach wytrzymałościowych. Podpór na przedramionach warto włączyć do zajęć profilaktycznych, przeciwdziałających powstawaniu bólu i kontuzjom. Poza matą do jogi, przyda się też piłka gimnastyczna.

Similar Posts